Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Personel Daire Başkanlığı

Hizmet İçi Eğitim Yönergesi

T.C.

ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ

HİZMET İÇİ EĞİTİM YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

 

Amaç

MADDE 1- (1) Bu Yönerge, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde görev yapan tüm personelin görevlerinin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları kazanmaları, verimliliklerinin artırılması ile yasal mevzuat, kalite güvencesi ve iş akış süreçlerinde meydana gelen değişiklikleri izlemeleri için uygulanacak hizmet içi eğitimin ilkelerini, planlama usul ve esasları ile diğer hususları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Kapsam

MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde görev yapan tüm personelin her türlü hizmet içi eğitim faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3- (1) Bu Yönerge, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 214, 215 ve 216. maddeleri ile 124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 29. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;

a) Eğitim görevlisi: Hizmet içi eğitim faaliyetlerinde öğretici olarak görev alan kişiyi,

b) Personel Daire Başkanlığı: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Personel Daire Başkanlığını,

c) Program Yöneticisi: Eğitim programının ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda yürütülmesinden sorumlu olan personeli,

ç) Rektör: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörü’nü,

d) Uzaktan Eğitim Kapısı: Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisine bağlı olarak hizmet veren ve kamu çalışanlarının ihtiyaçlarına uygun bilgi, beceri ve yetkinliklerle donatılması için hazırlanan ve tüm kamu kurumlarına hizmet sunan dijital eğitim platformunu,

e) Üniversite: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesini,

f) Yönerge: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Hizmet İçi Eğitim Yönergesi’ni, ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM
Hizmet İçi Eğitim Esasları

 

Hizmet içi eğitimin hedefleri

MADDE 5- (1) Hizmet içi eğitimin hedefi, Devlet Memurları Eğitimi Genel Planında, kalkınma planlarında ve iş programlarında eğitim için öngörülen amaçlar doğrultusunda;

a) Üniversitenin ihtiyacı olan eğitilmiş nitelikli insan gücünü yetiştirmek,

b) Personele, yürütülen işler ve sunulan hizmetler hakkında genel ve teknik bilgiler verilerek, iş akış sürecinin hızlı ve sorunsuz bir şekilde yerine getirilmesini sağlamak,

c) Personelin görevine aidiyetini ve ilgisini en üst seviyeye çıkarmak,

ç) Devlet memurlarının görev, yetki ve sorumluluklarını öğretmek, genel haklar ve yasaklar hakkında bilgi vermek,

d) Uygulamada verilen hizmetlerin standartlaşmasını sağlamak,

e) Personelin görev alanları ile ilgili yeni gelişmeler hakkında bilgi almalarını sağlamak,

f) Personel planlamasında, hizmet içi eğitimden en etkin biçimde yararlanmaktır.

Hizmet içi eğitimin ilkeleri

MADDE 6- (1) Hizmet içi eğitim hedeflerine ulaşabilmek için uygulanacak ilkeler;

a) Eğitimin, verimlilik ve etkinlik ilkelerine uygun olarak yürütülmesi ve sürekli olması,

b) Eğitimin, Üniversitenin stratejik amaç ve hedefleri, görevleri, yetkileri, sorumlulukları ve ihtiyaçları dikkate alınarak düzenlenecek plan ve programlara dayandırılması,

c) Eğitim yapılacak mekânın eğitimin gerektirdiği koşulları sağlaması, eğitimin gereklerine göre düzenlenmesi,

ç) Eğitime tabi tutulan personelin eğitimde kazandırılan niteliklere ve amacına uygun görevlerde istihdam edilmesi

d) Her amirin, birimindeki personelin eğitiminden sorumlu olması,

e) Bu Yönerge hükümlerine göre eğitim görevi verilecek eğitim görevlilerinin ve eğitime tabi tutulacak personelin eğitime katılmaktan sorumlu olması,

f) Tüm personelin öncelikler ve ihtiyaçlar esas alınarak hizmet içi eğitimden yararlandırılması

g) Gerektiğinde ilgili kurumlar ve birimlerle iş birliği yapılması, bilgi, belge, araç-gereç ve eğitim görevlisi değişiminin sağlanmasıdır.

Eğitim teşkilatı

MADDE 7- (1) Kurum hizmet içi eğitim faaliyetleri; Hizmet İçi Eğitim Kurulu, Personel Dairesi Başkanlığı (Eğitim ve Disiplin Şube Müdürlüğü) tarafından yürütülür.

Hizmet İçi Eğitim Kurulu

MADDE 8- (1) Üniversitenin hizmet içi eğitim faaliyetleriyle ilgili genel politikasını tespit etmek amacıyla kurulan, Hizmet İçi Eğitim Kurulu; Rektör veya görevlendireceği yardımcısının başkanlığında, Personel Daire Başkanı, Hizmet İçi Eğitim Şube Müdürü ve Rektörün görevlendireceği Üniversite öğretim elemanları arasından atanacak Hizmet İçi Eğitim Koordinatöründen oluşur.

(2) Kurul Başkanı toplantı gündemine göre katılmasına gerek duyulan diğer yetkilileri Kurul toplantısına davet edebilir. Mazeretleri nedeniyle kurul toplantısına katılamayan kurul üyelerinin yerine vekilleri katılabilir. Hizmet İçi Eğitim Kurulu, hizmet içi eğitim konularını konuşmak üzere her yıl Ekim ayında, gerektiğinde ise başkanın çağrısı üzerine olağanüstü toplanır.

(3) Hizmet İçi Eğitim Kurulunun kararları öneri niteliğinde olup, Rektör’ün onayı ile kesinleşir. Gerek duyulduğunda Hizmet İçi Eğitim Kurulunun başkan ve üyeleri Rektör tarafından değiştirilebilir.

Hizmet İçi Eğitim Kurulunun görevleri

MADDE 9- (1) Hizmet İçi Eğitim Kurulu hizmet içi eğitim konularına ilişkin olarak,

a) Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi için öncelikleri, ihtiyaçları ve izlenecek yöntemi belirler.

b) Bir önceki yılda uygulanan hizmet içi eğitim faaliyetlerinin sonuçlarını değerlendirerek yeni programda aksayan hususları göz önünde bulundurur.

c) Hizmet içi eğitim çalışmaları ve uygulamaya ilişkin öneri ve başvuruları inceler ve karara bağlar.

ç) Her yıl yapılacak hizmet içi eğitim etkinliklerinin türü, süresi ve tarihi, okutulacak dersler, katılacak personel sayısı ve eğitim görevlilerini belirler.

d) Yıllık olarak tüm personele uygulanacak hizmet içi eğitim ihtiyacını belirler.

e) Yıllık eğitim planı ve programlarının uygulanmasından idari, mali, hukuki ve teknik konularda ortaya çıkan aksaklıkları giderir.

f) Eğitim plan ve programlarının verimli, etkin ve tutumlu bir şekilde gerçekleşmesi amacıyla diğer kuruluşlarla, ayrıca yabancı ülkelerdeki benzer ve faydalı kurum ve kuruluşlarla, iş birliği yapılarak, eğitim ve öğretim bakımından Rektörlüğe yararlı olabilecek imkân ve kaynakları saptar.

Personel Daire Başkanlığı Hizmet İçi Eğitim Şube Müdürlüğü

MADDE 10- (1) Personel Daire Başkanlığının hizmet içi eğitimle ilgili görevleri “Hizmet İçi Eğitim Şube Müdürlüğü” tarafından yürütülür.

Hizmet İçi Eğitim Şube Müdürlüğünün görevleri

MADDE 11- (1) Hizmet İçi Eğitim Şube Müdürlüğünün hizmet içi eğitim konularına ilişkin aşağıda belirtilen görevleri yapar:

a) Üniversitenin hizmet içi eğitim faaliyetlerine ilişkin hizmetleri yürütür.

b) Üniversitenin ihtiyacı doğrultusunda yapılacak hizmet içi eğitim plan taslağını hazırlamak ve Hizmet İçi Eğitim Kuruluna sunar.

c) Hizmet İçi Eğitim Kurulunun görüşü ve Rektör’ün onayından sonra eğitim planına göre programlar hazırlar.

ç) Hizmet İçi Eğitim Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütür.

d) Gerekli durumlarda birimlerden hizmet içi eğitim ile ilgili görüş ve taleplerini alır.

e) Hazırlanan eğitim programı göz önünde bulundurularak Üniversite personelinin eğitimi ile ilgili bütün işleri planlamak, organize eder ve izler

f) Kurum personelini Uzaktan Eğitim Kapısı platformuna kaydetmek, platform üstünden eğitim tanımlanan personelin eğitimlerini tamamlayıp tamamlamadığını kontrol eder.

g) Eğitim görevlileri ile programa katılanların devam durumlarını kontrol edip, bunlarla ilgili ders ücreti ve puantajlarını tutar.

ğ) Eğitim programı ile ilgili araç, gereç ve sarf malzemelerini temin eder.

h) Hizmet içi eğitimine katılanlara verilen “Başarı” veya “Katılım” belgelerini hazırlar.

ı) Üniversite personelinin aldıkları hizmet içi eğitim kayıtlarını tutmak ve personel bilgi sistemine işler.

i) Eğitim ve öğretim için mevcut ve gerekli bina, araç ve gereçleri saptayarak eksikliklerin giderilmesi için plan ve program hazırlar.

j) Eğitim ile ilgili plan, program, etüt, proje ve araştırmaların zamanında gerçekleştirilebilmesi için gerekli tedbirleri alıp karşılaşılan güçlükleri yetkililerle sağlanacak koordinasyonla giderir.

k) Hizmet içi eğitim sonuçlarını Hizmet İçi Eğitim Kuruluna sunar.

l) Hizmet içi eğitim faaliyetleri ile ilgili araştırmalar yapar.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim Görevlileri

 

Eğitim görevlilerinin seçimi ve nitelikleri

MADDE 12- (1) Her düzeydeki hizmet içi eğitim faaliyetlerinde, eğitim görevlisi olarak öncelikle Üniversite bünyesindeki gerekli niteliklere sahip personel görevlendirilir. İlgili program konusunda Üniversite bünyesinde görevlendirilecek personel bulunmaması veya konunun kurum dışından yetkili kişiler tarafından işlenmesinde fayda görülmesi halinde, Rektör’ün onayı ile kurum dışından da eğitim görevlisi görevlendirilebilir. Eğitim görevlilerinin seçiminde eğitim programlarında yer alan hizmet içi eğitim konularına ilişkin gerekli eğitim, bilgi, beceri, deneyim ve öğretme yeteneğine sahip olma niteliği aranır.

Eğitim görevlilerinin yetki ve sorumlulukları

MADDE 13- (1) Hizmet içi eğitimde görev verilenler:

a) Üstlendiği eğitim konuları ile ilgili bir plan yapmakla,

b) Yaptıkları planla ilgili eğitim notlarını hazırlayıp programın başlamasından en az beş gün önce Program Yöneticisine vermekle,

c) Programda belirtilen konuları işlemek ve konuların personel tarafından dikkatle izlenmesini sağlamak ve gerekli önlemleri almakla,

ç) Eğitim konularını işlerken modern eğitim yöntem ve tekniklerini uygulamakla,

d) Eğitim süresince Personel Daire Başkanlığı ile iş birliği yapmakla,

e) Sağlık, olağanüstü durum gibi geçerli sebeplerle eğitim görevlerine devam edememeleri halinde durumu Personel Daire Başkanlığına bildirmekle yükümlüdür.

Program yöneticisi

MADDE 14- (1) Program Yöneticisi Personel Daire Başkanlığı Hizmet İçi Eğitim Şube Müdürü’dür. Program Yöneticisi;

a) Programın gerçekleştirilmesi için gereken hazırlığı yapmakla,

b) Eğitim görevlileri tarafından kendisine teslim edilen ders konularına ait eğitim notlarını talep doğrultusunda çoğaltarak eğitime katılanlara dağıtılmasını sağlamakla,

c) Eğitimde lüzumlu araç ve gereci hazır bulundurmak ve programı gerçekleştirmekle,

ç) Eğitim görevlileri ile devamlı iş birliği yapmakla,

d) Eğitim programının genel değerlendirmesine yardımcı olmak üzere, eğitim sırasında veya sonunda, eğitim faaliyetlerine katılanların görüş ve düşüncelerini tespit etmek üzere hazırlanan anketleri toplamakla,

e) Eğitimi olumlu veya olumsuz yönde etkileyen faktörler ile alınması gereken önlemlere ilişkin önerileri kapsayan bir rapor hazırlamak ve hizmet içi eğitim konusunda verilen diğer görevleri yapmakla yükümlüdür.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hizmet içi Eğitimin Planlanması ve Uygulanması

 

Hizmet içi eğitim planı ve programları

MADDE 15- (1) Personel Daire Başkanlığı Eğitim Şube Müdürlüğü, Üniversitenin diğer birimleri ile iş birliği yaparak, en geç eylül ayı sonuna kadar Hizmet İçi Eğitim Planı taslağını yıllık olarak hazırlar. Bu taslak Hizmet İçi Eğitim Kurulunda görüşüldükten sonra Rektör’ün onayı ile kesinleşerek program halinde uygulamaya konulur. Hizmet İçi Eğitim Programları Rektör’ün onayından sonra, eğitim çalışmalarının başlamasından en az bir ay önce bütün birimlere duyurulur.

(2) Hizmet içi eğitim programlarında, hizmet içi eğitimin konusu, süresi, yeri, eğitim görevlileri ve gerekli diğer hususlar belirtilir. Hizmet içi eğitim takvimi, Rektör onayından sonra Personel Daire Başkanlığı Hizmet İçi Eğitim Şube Müdürlüğü tarafından Personel Daire Başkanlığına ait internet sayfasında yayınlanır. Ayrıca hizmet içi eğitim planında yer alan hizmet içi eğitim faaliyetlerine ait erteleme değişiklik, iptal, görevlendirme vb. işlemler de Personel Daire Başkanlığına ait internet sayfasından duyurulur.

Hizmet içi eğitim

MADDE 16- (1) Hizmet içi eğitim;

a) Adaylık süresi içinde; Temel Eğitim, Oryantasyon Eğitimi, Hazırlayıcı Eğitim ve Staj şeklinde,

b) Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik çerçevesinde,

c) İlk defa atanan öğretim elemanı ve öğretim üyelerinde oryantasyon eğitimi,

ç) İdari göreve ilk defa atanan personele oryantasyon eğitimi

d) Asli memurluk süresi içinde; yetenek ve verimliliği geliştirme konuları ile ilgili gelişmeleri izleme ve intibak etme (oryantasyon) eğitimi ile üst görev kadrolarına hazırlama eğitimi ve unvan, sınıf değişikliğine hazırlama eğitimi bu Yönerge ve “Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yüksek Öğretim Kurumları Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği” hükümleri çerçevesinde yapılır.

Hizmet içi eğitim programları

MADDE 17- (1) Hizmet İçi Eğitim Programları;

a) Adaylık eğitimi (Temel Eğitim, Hazırlayıcı Eğitim, Staj),

b) Oryantasyon (intibak) eğitimi,

c) Bilgi tazeleme eğitimi,

ç) Üst görevlere hazırlama eğitimi,

d) Unvan, sınıf değişikliğine hazırlama eğitimi,

e) Eğiticilerin eğitimi, ölçme değerlendirme eğitimi, müfredat hazırlama eğitimi, iş sağlığı ve güvenliği eğitimi, mesleki yeterlilik eğitimi, kalite güvencesi eğitimi, dokümantasyon eğitimi, kalite kültürü eğitimi, kurumsal kültür eğitimi, kalite liderliği eğitimi, çevik liderlik eğitimi, kurum iç değerlendirme raporu ve öz değerlendirme raporu hazırlama eğitimi, kurum içi ve kurum dışı proje yazma eğitimi, indeksli dergilerde yayın yapma eğitimi olmak üzere çeşitli alanlarda kurs, seminer, konferans, uygulamalı eğitim (çalıştay), araştırma, yurt içi incelemeler, Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi Uzaktan Eğitim Kapısı üzerinden çevrim içi eğitimler, Hizmet İçi Eğitim Kurulunun belirleyeceği metotlardan bir veya birkaçı birlikte uygulanmak suretiyle düzenlenir. Eğitimler yüz yüze yapılabileceği gibi uzaktan eğitim (çevrimiçi) şeklinde de yapılabilir.

Eğitim kouları ve süreleri

MADDE 18- (1) Bu Yönerge’ye göre yapılacak hizmet içi eğitimde yer alacak konular; ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere, personelin hizmet çalışma alanına göre belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda, sorunların çözümüne yardım sağlayacak nitelikte olanlardan seçilir.

(2) Programın süreleri; programın yeri, eğitim görevlileri, eğitime katılanlar, tahsis olunacak ödenek ve diğer programlarla ilişkisi gibi unsurların her biri dikkate alınarak tespit edilir.

Eğitimin yapılacağı yer ve yöntemi

MADDE 19- (1) Hizmet içi eğitimin Üniversiteye ait (toplantı veya konferans salonlarında) uygulanması esastır. Ancak gerekli görüldüğü hallerde il içinde veya il dışındaki diğer kurum ve kuruluşların tesislerinde ve Uzaktan Eğitim Kapısı dijital eğitim platformu üzerinden de eğitim verilebilir.

Kurum dışı başvuru

MADDE 20- (1) Başka kurum ve kuruluşlardan hizmet içi eğitime katılmak isteyenlerin başvuruları, Hizmet İçi Eğitim Kurulu tarafından değerlendirilir. 

 

Disiplin

MADDE 21- (1) Eğitim süresince, izin almadan veya geçerli mazereti olmadan hizmet içi eğitim programında belirtilen devam koşulunu yerine getirmeyenler ile disiplin hükümlerine aykırı davranan personel hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun disiplin hükümleri uygulanır.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM
Mali Hükümler

 

Eğitim giderleri

MADDE 22- (1) Hizmet içi eğitim çalışmalarının yürütülmesi ile ilgili bütün giderler Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlüğü bütçesinden karşılanır.

Hizmet içi eğitim görevlilerinin giderleri

MADDE 23- (1) Eğitim görevlilerine, eğitime katıldıkları süreler dikkate alınarak 6245 sayılı Harcırah Kanunu ile Bütçe Kanunu hükümlerine göre Ders Yükü Tespiti ve Ek Ders Ücreti Ödemelerinde Uyulacak Esaslara paralel şekilde ödemeler yapılır.

(2) Bütçe Kanunu uyarınca ders ücretleri ödenir.

Eğitime katılanların giderleri

MADDE 24- (1) Diğer kurumların düzenlediği hizmet içi eğitime katılması uygun görülen personelin giderleri için 6245 sayılı Harcırah Kanunu ve Bütçe Kanunu’nun ilgili hükümlerine göre ödeme yapılır.

Hizmet alımı

MADDE 25- (1) Hizmet içi eğitim faaliyetleri 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri doğrultusunda hizmet alımı yolu ile de gerçekleştirilebilir.

 

ALTINCI BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

 

Diğer Hükümler

MADDE 26- (1) Bu Yönerge’de hüküm bulunmayan hallerde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun ilgili hükümleri, Devlet Memurları Eğitim Genel Planı, Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik, Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumları Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Yürürlülük

MADDE 27- (1) Bu Yönerge Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 28- (1) Bu Yönerge hükümlerini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektör’ü yürütür.